lunes, 11 de marzo de 2013

El pendís - CLEMENTINA ARDERIU


EL PENDÍS

Jo deia ahir:
ésser i sentir,
fortuna rara.
Per què la gent -rosec mesquí-
no se n'amara,
d'ésser i sentir?
I era per mi
goig pur. Mes ara,

per un pendís
rodoladís
jo faig ma via.
Un pas amunt i en llisco sis.
Si defallia,
per mon pendís
tan dret i llis
rodolaria.

Si em vull salvar,
bé cal pujar,
no mirar enrere.
Enlaire sols puc esguardar,
que en la vorera
l'herba es secà
i es revoltà
sa cabellera.

I els arbres són
d'un sol pregon
la immòbil presa**;
tot el brancatge acota el front,
i gran feresa
dins mi es difon.
Sóc no sé on,
re no es* palesa.

Res ni ningú
no se m'enduu.
La mà amorosa,
l'esguard serè i el pas segur,
la remorosa**
parla d'algú
que al cor tan nu
fos venturosa,

tot, lentament,
sens frisament*,
fuig de ma ruta.
Pel món tingués com el morent
l'ànima eixuta,
i aquell frement
deseiximent
que res no immuta!

Clementina Arderiu
GLOSSA

Clementina Arderiu (Barcelona, 1889-1976) va excel·lir en el conreu de la cançó.
"El pendís", publicat a "L'alta llibertat" (1920), n'és un bon exemple. El tema central, el tenim plantejat ja en els primers versos: ésser i sentir és fortuna rara, és a dir, poca gent pot fruir d'aquesta plenitud feliç. La poeta ens explica, però, que, ara, fent via, recula molt més que no avança en la vida i li cal fer un esforç per només mirar esperançada endavant. En la quarta estrofa constata que es troba perduda en un bosc metafòric on els arbres li tapen l'horitzó. En la cinquena comprova que res ni ningú la ve a treure d'aquest mal pas, i acaba, en la sisena, desitjant tenir prou aplom per fer front a la dissort amb"l'ànima eixuta, / i aquell frement/ deseiximent / que res no immuta". D'aquesta manera, tornant-se voluntàriament insensible, es veurà menys afectada pels atzars de la vida.


FORMA
El poema és format per sis estrofes de vuit versos cadascuna. Tenen quatre síl·labes, llevat del quart que es dobla en vuit i segueixen l'esquema de rima següent: 4a/4a/4b/8A/4b/4a
Remarcar també que al poema s'hi poden apreciar les característiques dels metres curts utilitzats en les cançons: l'aplicació del recurs retoricogramatical de l'elisió* com també de l'hipèrbaton**.

8 comentarios:

  1. Me cago en tu puta madre la zorra warra asquerosa

    ResponderEliminar
  2. si te veo por la calle te muerdo el cuello cerdo asqueroso

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. como? a quien llamas cerdo asqueroso?

      Eliminar
    2. a ti, a quien va a ser

      Eliminar
    3. pues con el debido respeto, me caago en tus muertos

      Eliminar
    4. siempre con respeto joputa

      Eliminar
    5. en eso coincidimos desgraciado

      Eliminar